4. - 9. března 2014 / Kino Aero, Praha
13. - 14. března 2014 / kino Scala, Brno
VHSky a další relikvie otrlého duchovna.
Když 10. března 2005 poprvé oficiálně začal Festival otrlého diváka, asi málo kdo z tehdy zúčastněných vyhlížel natolik do budoucnosti, že by předjímal, v jaké podobě, či zda vůbec, tu bohulibá přehlídka obskurit z kinematografického okraje bude ještě v roce 2014. Nyní tu máme desátý ročník akce, která má notně členitou historii. Za uplynulé roky Otrlec svým divákům přinesl takřka sto třicet filmů, několikrát obohatil svůj dramaturgický tým a vždy zůstal věrný domovskému kinu Aero, které ho zahrnovalo finančními prostředky, nezměrnou láskou a ochotou převést do praxe jakýkoli šílený a realizačně nepromyšlený nápad, s nímž dramaturgové přišli. Zatímco na začátku zde byla přehlídka, která lákala na možnost zhlédnout na plátně tituly, o nichž mnozí jen slyšeli, dnes, kdy je sebeobskurnější snímek každému na dosah pár kliknutími myši, má spíše podobu akce zprostředkovávající unikátní zážitky. Zatímco jiné festivaly usilují o to diváky co nejvíce pasivizovat a dát jim co možná nejhladší, ale také zcela odosobněnou podívanou, Otrlec se stal hrdou baštou interaktivity i poslední výspou simultánního překladu. Letos se ostatně vedle tlumočnických hvězd Pana Akuráta, Samanthy Bifidus a Josefa Vokurky můžete těšit také na řádění Robot-monstra, závěrečný slavnostní hnědý raut i ódu na formát VHS, z něhož některé filmy promítneme. Ale vedle přízemna a matérie myslíme také na duchovno, které ostatně představuje ústřední motiv letošního ročníku. Přijměte tedy pozvání ke znesvěcení žižkovského svatostánku filmové, divadelní i operní kultury, který sice po většinu roku nosí nosánek nahoru a provolává něco o brakuvzdorném kinu, ale přitom se během prvního březnového týdne tuze ochotně oddá pokleslým otrleckým rejdům. Budeme zaříkávat božstva padesátkových sci-fi naivit, sedmdesátkového artistního porna, osmdesátkových akčních nesoudností, moderních giallo reinkarnací, nadčasových spirituálních úletů i věky přesahujících zvrhlostí. Snad je naše obětiny potěší, aby nad námi držela ochrannou ruku do dalších desetiletí.
Jubilejní desátý ročník Otrlce hostilo kino Aero od 4. do 9. března 2014 a výběr z hlavního programu mohli od 13. do 14. března zhlédnout také diváci v brněnské Scale. Kulaté výročí se neobešlo bez bouřlivých oslav, které vyvrcholily v neděli projekcí pro festival iniciačního snímku Růžoví plameňáci, po níž následoval tematický hnědý (s)raut. Předchozí dny pak byly věnovány dvěma páteřním tématům ročníku: VHS nostalgii a otrlému duchovnu. Průkopnický formát domácího videa připomenul jednak tematický den odstartovaný promítáním dokumentu Přetoč to!, při jehož úvodu proběhla tombola o hodnotné ceny doslova z jiné éry, v čele s videorekordérem. Kouzlo VHSkového obrazu si diváci vychutnali u režisérského sestřihu legendárního artiklu videopůjčoven, mesianistické postapo vandammovky Cyborg a jednoho z prvních celovečeráků točených na video, amatérského slasheru Kladivem sem, kladivem tam – k usnadnění vstřebání tohoto snímku dostali diváci ke kolování plastové kladivo. Jeho autoři, bratři Priorové, se navíc představili i svým fenomenálním no-budget akčňákem Smrtelná kořist, jenž byl uveden z autentické VHS s legendárně zpackaným českým dabingem v režii Zdeňka Trošky. Do duchovních sfér se diváci podívaly s proslulým experimentem Jednorozený, uvedeným ze zachovalé 16 mm kopie, hongkongským bizarem Černá magie: Boxerovo znamení i trashem Hollywoodské rajdy s motorovými pilami, přičemž zdejší kult motorových pil si odbyl také krátkou, ale názornou ukázku na pódiu. Vedle toho přišli do kina Aero rozehnat živly Hovadný fízlové, než se na diváky přímo v sále vrhlo Robot-monstrum – zde před vstupem do sálu diváci dostali imunizační sérum proti mimozemšťanovým smrtelným paprskům, ale také bublifuky. Ještě poťouchlejší interaktivní zábavu přinesla projekce Klaunů zabijáků z vnějšího vesmíru, které nejen že doprovodila hlasově jedinečná Samantha Bifidus, ale publikum svou dojemně pitomou šou oblažili klauni v sále, kteří následně během filmu nabízeli popcorn, než se na diváky sesypala záplava balónků.