Nestoudný pohanský hodokvas bující perverzí, násilím a šílenstvím, vykreslený v čarokrásné animaci vyslané na Oscary.
Livonsko, 1692. Ve stínu upadajícího baroka se jedna víska máchá v podzimním dešti, zvětralém pivu a kravských lejnech. Ukradená církevní relikvie tu na dědině v podzámčí spustí s kacířskými rituály řetězec vyhrocených událostí. Šamanský pakt s obludným šlemem vejčitých tvarů, který probouzí zvířecí tužby, pak uvrhne prokletou vesnici do spirály chaosu, násilí a hříchu. To vše pod vlivem tajemného poutníka, Psa Božího…
Pohanský horor natočilo duo bratří Ābelů na motivy skutečných událostí obestírajících postavu Thiesse z Kaltenbrunnu. Tohoto starce neutloukly kladiva na čarodějnice a ustál církevní soudy, když tvrdil, že v Pekle coby vlkodlak bojuje proti silám zla, aby vrátil úrodu zpět na zem. Bratři Ābelové tak oživují polozapomenutý střípek z pobaltských dějin a zdejší mytologie, přitom ale podávají barvitý příběh o mezilidských vztazích v drsných pustinách 17. století, o odporu proti útlaku šlechty, o zpité otupělosti venkovského lidu.
Lotyšský kandidát na Oscary přitom není suchopárnou historickou freskou. Přiznaně groteskní portrét se nebojí zemitosti stejně jako přízemnosti, kolorovaný portrét, který než slovem vypráví především obrazem. Ten diváka kombinací výtvarných technik sevře mrazivou ponurostí pobaltského klimatu, kde po devět měsíců kralují deště a mlhy. Publikum z nich vytrhnou žhnoucí přeludy i požitkářské slasti, jež dají upomenout na to nejlepší z Moebia, Mignoly či Frazetty. Jako celovečerní animace pro dospělé potom Pes Boží zosobňuje vítaný příspěvek do křehké výkladní skříně kabinetu kuriozit, kde už leží nestydatá fantaskní díla typu Heavy Metal, Wizards, Belladonna of Sadness anebo The Spine of Night.
Těžko najdete pro zatuchlý podzim lepší filmový dryják než právě tuto opojnou, svobodomyslnou fantasy, které nic není svaté. Přijďte se rouhat.