Komponované pásmo určené pro náročnější diváky, kteří se rádi vrhají do artových hloubek otrleckého bazénku, nabízí existenciálně skličující ponor do života havěti ve dvojici vizuálně vyšinutých adaptacích literárních předloh.
Nejprve se v exilovém počinu československého obrazoborce Jana Němce ocitneme v broučím těle Řehoře Samsy z Kafkovy Proměny. Následně nás strhující animace přenese do brouky prolezlé dystopické parafráze Palečkových dobrodružství. Za cenu jedné vstupenky dostanete unikátní kombo dvou zcela osobitých poťouchle groteskních snímků! Tak neváhejte a přijďte si nechat naložit tísně, chmurů i nekompromisních autorských vizí.
Originální název: Die Verwandlung / Západní Německo 1975 / Režie: Jan Němec / 55 min. / Formát: HD / Weby: IMDB, ČSFD
„Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz.“ Věta jak vystřižená z pokleslého zetkového bijáku, za niž by se nestyděl lecjaký brakový patlal. První dojem ovšem často klame. Tato slova totiž otvírají proslulou novelu Franze Kafky a zaznějí také v úvodu její filmové adaptace, již krátce po své emigraci z hovniválské reality komunistické ČSSR natočil věčný provokatér a enfant terrible československé nové vlny Jan Němec. Rázem se tedy ze zetkového močálu pozvedáme do hájemství artového filmu nejotrlejšího řádu. Projekt, zaštítěný slovutnými televizemi ZDF a ORF, vznikl podle scénáře, který Němec napsal už v 60. letech se svým bratrancem, filozofem Jiřím Němcem a byl uveden v rámci cyklu, kde čerstvému exulantovi dělali společnost R. W. Fassbinder, Jim Jarmusch či později Tom Tykwer. Realizační klíč ke Kafkově mnohoznačné předloze nalezl Němec v důsledném uplatnění subjektivní kamery, díky níž se Řehoř prezentuje jako pohled a dochází k jeho splynutí s divákem, který tak na vlastní kůži zažívá, co to obnáší stát se obtížným hmyzem. Nebojte se toho a přijďte si prostřednictvím taktilní kamery omakat a prošmejdit všechna zatuchlá zákoutí příbytku spořádané měšťanské rodiny, za jejíž pimprlovou fasádou dřímá inherentní brutalita a krutost.
Originální název: The Secret Adventures of Tom Thumb / Velká Británie 1993 / Režie: Dave Borthwick / 57 min. / Formát: DVD / Weby: IMDB, ČSFD
Znepokojující, ponurá a současně vizuálně odzbrojující variace na příběh o Palečkovi vtahuje diváky do vyšinutého dystopického světa plného industriálních hrůz, přízemní odpudivosti i všudypřítomného hmyzu. Na průsečíku extrémních fantazií Davida Lynche, Jana Švankmajera, Guye Maddina i Phila Tippetta se rozprostírá ponurá vize obývaná hrdinnými pidižvíky, úzkostnými mutanty, přízračnými agenty, nelítostnými vědci i vymletými existencemi. Filmové Frankensteinovo monstrum ožívá groteskními záškuby krásného i děsivého života díky fantastickému animovanému zpracování. Režisér Dave Borthwick ve svém vrcholném díle dává plný průchod svým nekompromisním ambicím, které ze studia Bolex Brothers svého času udělaly senzaci a také jej ale nevyhnutelně dovedly k bankrotu. Utajená Palečkova dobrodružství spojují stop motion animaci plastických loutek s pixilací, neboli animací živých herců po jednotlivých okénkách filmového pásu. Stejně realizačně náročnou kombinaci technik o tři dekády později uplatnila Daria Kashcheeva ve svém obdobně skličujícím i vizuálně odzbrojujícím středometrážním díle Electra. Tentokrát se ovšem zcizující neživost a zjitřená expresivita vlastní oněm animačním postupům stává hlavním výrazovým prostředkem díla, které neobsahuje takřka žádné dialogy. Ale proč taky nechávat znít slova, když noční můry ukryté v našich nitrech z dětství jsou o tolik výmluvnější.